Friday 18 January 2013

TEH PECAH BELING 碎璃茶

TEH PECAH BELING 碎璃茶
(BLACK FACE GENERAL TEA)

碎璃茶是采用马来西亚著名草药-黑面将军草所制成。
黑面将军草富含多种矿物质和维他命。从而使草药拥有强大的抗氧化功能。传统上用于利尿,消炎或调理月经。舒软经痛,清除体热,消除淤血,消除毒素,还有扶正固本,平衡阴阳的作用。

民間用來 : 治子宮肌瘤,蛇咬傷,防癌,抗癌,治癌。


某大學對染上肝癌及乳癌的老鼠注射直立黑面將軍的藥劑,發現它能控制癌細胞的繁殖和擴散。


調查資料顯示它能治療:小便不利,糖尿病,菌痢,阿米巴性痢疾,淋病,梅毒,月經不調,水瘤,蛇頭疔,創傷流血不止,子宮肌瘤等。它也含有酚類酸,兒茶素,抗氧化劑和咖啡酸衍化物。



【功能主治】 清热解毒,散瘀,止痛,止痒。根:急性胃肠炎,扁桃体炎,支气管炎,尿路结石,产后子宫收缩疼痛,风湿性关节炎。叶:外用治烧烫伤,湿疹,过敏性皮炎,皮肤搔痒,阴道炎。

【注意】 孕妇忌服。

【化学成份】 枝、叶和茎皮均含鞣质,茎皮中含量为12.02%。叶含酚类与三萜。种子含脂肪油。

【药理作用】 抗菌作用。11200黑面神流浸膏稀释浓在试管内对金黄色葡萄球菌、绿脓杆菌、大肠杆菌、福氏痢疾杆菌、甲型链球菌均有很强的抑菌作用,可能与其中所含鞣质有关。

【毒性】曾有报道,如果生吃或饮用未经提炼的黑面将军草,将引起中毒性肝炎,临床表现为头晕,头痛,上腹不适,繁频呕吐,胃纳减退,黄疸,甚者出现深度昏迷,肝肿大、压痛,肝功能检查损害明显。
保健服法        :早午晚,饭后各1小包茶袋。
患病者服法    :早午晚,饭后各23包茶袋。
重患者服法    :早晚,饭后5包茶袋。

如果要达到本产品的最佳效果,请紧记:

     1.不可食用或尽量避免油腻,煎炸食品,零食如薯片,虾饼,硬果(花生,腰豆),恰克力,辛辣及加哩食品,牛肉和羊肉,鸭,还有注射速长激素的农场物如鸡(尤其是鸡皮)蛋,金目卢,石斑,榴莲,芒果以及动物内脏。

     2不可食用或尽量避免有气饮料以及化学糖精避免饮用装在白色软塑胶杯的热饮料以及享用转在塑胶袋或白色塑胶盒的烧食物包括杯面。

     3.请尽量养成排便的习惯,最佳排便的时间是每早起身后喝杯盐水后再排便。排便即是排毒而不让毒素被吸收回身体。若没有每天排便,请服用 FIBRE DETOX TEA。多吃蔬菜和水果还有海藻昆布。尽可能吃没有烹煮过新鲜洁净的有机蔬菜水果。

      4.应有足够的睡眠。要早睡,最佳睡眠时间是晚上十点前睡觉,最迟十一点。保持心情轻松愉快,积极乐观,适当阳光,每天至少20分钟。


Pelbagai khasiat daun pecah beling:



Pecah beling atau nama saintifiknya Strobilanthes crispus atau Saricocalix crispus (Acanthaceae) merupakan tumbuhan yang berasal dari Madagascar hingga ke Indonesia dan telah dikenal pasti buat pertama kalinya oleh Thomas Anderson (1832 - 1870) yang mengkelaskan tumbuhan ini di bawah Spermatophyta (tumbuhan berbunga dan gymnosperma). Daun in dikenali dengan nama pecah beling, enyoh kilo, kecibeling atau kejibeling di Indonesia. Di Malaysia, pokok ini lebih dikenali dengan nama pecah kaca, pecah beling atau jin batu. Pokok mudah ditanam dan hidup subur di Malaysia. Daunnya telah digunakan secara tradisional untuk merawat kanser, kencing manis serta batu karang dan juga sebagai agen diuretik.

Tumbuhan ini mempunyai kandungan kalsium karbonat yang tinggi dan air rebusannya bersifat alkali yang lemah. Kajian oleh Kusumoto dan rakan-rakan (1992) menyatakan bahawa ekstrak air pecah beling mempunyai kompaun atau molekul yang mampu untuk merencatkan pertumbuhan retrovirus; agen dalam jangkitan virus seperti sindrom kurang daya tahan penyakit (AIDS) dan juga mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel leukemia. Terdapat banyak kompaun yang telah diasingkan dan dikenal pasti seperti asid kafeik, asid p-hidroksi benzoik, asid p-voumarik, asid vanillik, asid gentinik, asid ferulik dan asid siringik.
Daripada kajian makmal yang dilakukan oleh Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), daun pecah beling mempunyai kandungan mineral yang sangat tinggi seperti kalium (51%), kalsium (24%), natrium (24%), ferum (1%) dan fosforus (1%). Daunnya juga mempunyai kandungan vitamin C, B1, B2 yang agak tinggi dan banyak bahan yang lain seperti katekin dan tannin. Daun ini juga mengandungi kafeina, tetapi kandungannya adalah rendah. Kesemua kandungan yang dinyatakan menyumbang kepada paras jumlah antioksidan (total antioxidant activity) yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan yerbamate (teh herba) dan vitamin E (alfa-tokoferol).

bagi kajian antikanser pula, kajian praklinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan ekstrak pecah beling secara in vitro (kultur tisu) dan in vivo (kajian haiwan). Bagi kajian kultur tisu, ekstrak pecah beling bertindak secara efektif untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser kolon, kanser hati dan kanser buah dada. Ekstrak ini mampu membunuh sel kanser dengan mengaruh sel kanser ini mati secara semula jadi (apoptosis) tanpa kesan sampingan atau keradangan. Di samping itu, ekstrak pecah beling ini juga mampu untuk memendamkan gen penyebab kanser, sekali gus mengurangkan risiko dan keterukan kanser. Bagi kajian haiwan pula, ekstrak air pecah beling pada kepekatan 2.5% dan 5% mampu untuk mengurangkan keterukan kanser hati bagi tikus yang diaruh kanser hati.

Fitosterol (sterol dari tumbuhan) telah berjaya diasingkan daripada daun pecah beling ini. Bahan ini telah terbukti mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser seperti yang telah disebutkan di atas. Bahan ini juga dikatakan mampu untuk menurunkan paras kolesterol darah kerana fitosterol akan bersaing dengan kolesterol di dalam usus, sekali gus menyebabkan kolesterol dari makanan tidak dapat diserap.

Ekstrak air daun pecah beling juga telah diuji keberkesanannya sebagai agen antidiabetis pada tikus yang diaruh diabetes. Ekstrak daun pecah beling pada kepekatan 5% dan 7.5% mampu untuk menurunkan paras gula darah di samping meningkatkan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) darah bagi tikus yang diaruh diabetes atau kencing manis. Ekstrak ini tidak mempunyai kesan ke atas paras gula darah pada tikus normal, tetapi mampu untuk meningkatkan paras jumlah antioksida (total antioxidant level). Peningkatan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) dalam darah adalah penting untuk melindungi badan daripada radikal bebas. Oleh itu, ekstrak ini sesuai bukan sahaja untuk mereka yang berpenyakit, tetapi juga untuk mereka yang normal.

Kami telah menyediakan formula teh daripada daun pecah beling. Teh pecah beling ini telah menunjukkan tahap antioksidan yang sangat tinggi, merencatkan pertumbuhan sel kanser buah dada dan kanser ovari dan juga berkesan untuk menurunkan paras gula darah pada tikus yang diaruh diabates atau kencing manis. Hasil yang menarik lagi ialah di mana teh pecah beling ini mampu untuk merencatkan pertumbuhan 2 daripada 9 mikroorganisma yang dikaji iaitu Streptococcus sobrinus dan Streptococcus mutans. Bakteria yang disebutkan ini adalah bakteria yang menyebabkan karies gigi.

Kesimpulannya, daun pecah beling merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak khasiat. Ia mempunyai jumlah antioksidan yang tinggi di samping mampu untuk bertindak sebagai agen antioksidan, antikanser, antidiabetes dan juga antimikrob. Walau bagaimanapun, kajian klinikal (human study) masih perlu dijalankan untuk menentukan kesannya terhadap pesakit kanser dan juga pesakit diabetes atau kencing manis.

Artikel oleh:

Prof. Madya Dr. Asmah Rahmat dan Mohd. Fadzelly Abu Bakar.
Jabatan Pemakanan dan Sains Kesihatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan,
UPM, Serdang, Selangor, Malaysia.



Fibre Detox Tea 纤维排毒茶

您每天是否摄取足够的食物纤维?
良好的健康饮食在一天中应含有25克到35克的食物纤维。食物纤维在改善及维持人体的健康中扮演着十分重要的角色。食物纤维有助于把废物排出体外。谷类和豆类食品,以及蔬菜和水果等都含有非常丰富的食物纤维。但是,大多数人每天所摄取的食物纤维却只有10到15克。
什么是食物纤维?
食物纤维是一种综合碳水化合物,乃食物中无法被人体消化的部分。纤维其实非主要营养,因它不含热量,也不含任何维生素或矿物质。但是,它却有助于把废物排出体外。食物纤维又分成两种:可溶性和非溶性。可溶性纤维是具粘性可形成胶状易溶于水的纤维,包括果胶,树胶和粘胶。非溶性纤维不能溶于水果,其中包括植物纤维物质及构成植物细胞壁的木质素。两种纤维对身体的健康都很重要。

为什么食物纤维很重要?










  • 可溶性纤维能促进结肠的健康
    它能清洁结肠并帮助身体排出因饮食不当而产生的有害物质。它有助于自然的降低胆固醇和防止痔疮恶化。
  • 非溶性纤维有助于肠道的蠕动
    它能增加粪便的体积,加速排泄物在大肠的运行。
  • 缺少食物纤维是引起消化失调的主要原因,也是公认为构成结肠癌的主要原因。


  • 饮用Fibre Detox Tea纤维排毒茶的利益


    补充食物纤维的吸收而不躁不寒
    由纯正天然优质纤维制成,不含添加剂
    素食者可食用
    无化学泻药成分,不会有依赖性
    增强肠道排泄功能,促使自然排便通畅

    Fibre Detox Tea纤维素排毒茶是采用上等的绿茶,Coriander Herb,决明子,杜仲叶,灵芝及甘草等秘方制成。Fibre Detox Tea纤维素排毒茶其味道甘甜适合任何人群饮用。

    服用方法早午餐饭后饮用,每天不可超过3茶袋。





    GVR GLOBAL VISION AND RESOURCE

    globalvisionresource@gmail.com


          全球视野保健公司(IPO271919-U)

     TEL: +6012-5033101《Agnes》 
          
     Email:globalvisionresource@gmail.com

           

    K.L Office(马来西亚-吉隆坡):
     E-07-27,PJU 8/9 Flora Damansara,
     47820 Petaling Jaya.

    Outlets:
     'LIVE IT UP SHOP'

      LG306, 1 Utama, New Wing
      47800 Petaling Jaya
      Selangor Darul Ehsan


    1 Utama Shopping Centre
    No, 1, Lebuh Bandar Utama, Bandar Utama City Centre, Bandar Utama, 47800  Petaling Jaya, Malaysia

       






    Gelam Hutan (Tea Tree) 黄牛木 
    (Malaleuca Cajuputi Powell)

    黃牛木 (學名Cratoxylum cochinchinense) ,英文名稱:Yellow Cow wood、Smooth Barked Mempat),別稱黃牛茶黄芽木狗芽木雀籠木水杧果鷓鴣木節節花滿天紅(廣西)、茶咯桌梅低優美啟烈山狗芽等。



    分佈於中國緬甸越南泰國馬來西亞印尼菲律賓等地,此物種的模式標本採自於越南。中國境內分佈於廣東、廣西、香港及雲南南部等地 。多生長於丘陵或山地乾旱向陽坡上的次生林或灌木叢中,喜濕潤、酸性土壞,生長在海拔1240米以下,耐旱,萌發力強。



    醫藥用途

    黃牛木、嫩葉及樹皮,味甘淡、微苦,性涼。能清熱解毒,化濕消滯,去瘀消腫,跌打損傷。可治感冒發熱、咳嗽聲嘶、腸炎、腹瀉,消化不良、黃疸等。中藥名為黃牛茶。 亦為涼茶廿四味的主要材料之一。


                                                       www.facebook.com/globalvisionresource.steevenagnes





    No comments:

    Post a Comment